اورامان ، خانه خورشید ایران
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از روستا هایی که در ایران از پتانسیل گردشگری برخوردار است شهر اورامان یا هورامان می باشد. این روستا در شهرستان سروآباد استان کردستان واقع شده است. روستا اورامان نیز در دره ای با شیب بسیار تند روبه روی کوه تخت قرار گرفته است.

نام دیگر این روستا هزار ماسوله می باشد که برگرفته از معماری خانه های آن است. معماری خانه ها در این روستا بسیار متفاوت است به گونه ای که برخی از این خانه ها با استفاده از سنگ، به صورت خشکه چین و به صورت پلکانی می باشد.

نامگذاری اورامان

اورامان از دو بخش هورا( اهورا) و مان( خانه) ساخته شده است که به طور کلی به معنی سرزمین اهورایی است. کلمه هور در اوستا به معنی خورشید است و هورامان نیز جایگاه خورشید معنی شده است.

مردم ساکن در روستا اورامان براین باورند که در گذشته این روستا بسیار بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته است که به همین دلیل به آن عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه اورامان نامیدند.

گویش و مذهب مردم اورامان

مردم ساکن در روستا اورامان به زبان اورامی صحبت می کنند. این گویش یکی از گویش های گورانی، زیرگروه گویش های شما غربی می باشد. مردم اورامان اغلب مسلمان و شیعه هستند.  

محصولات اورامان

روستا اورامان دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی می باشد. از این رو وجود چشمه های فراوان، باغ های بزرگ، چراگاه های سرسبز باعث شده است که این مردم در کنار باغداری، به دامداری هم بپردازند. این منطقه نیز گونه های جانوری و گیاهی بسیاری را دارا می باشد.

سنجاب ایرانی نیز یکی از گونه های جانوری پرورش یافته در این روستا می باشد. پسته وحشی، شرو، وون، گردو، انجیر، انار، تنگز، میلو، ریواس، کرس، شنگ، گیلاخه، سیدران، چنور، سیاولو و...از جمله گونه های گیاهی موجود در این روستا می باشند.

 پوشش و صنایع دستی

پوشش مردم اورامان نیز مخصوص خودشان است و از پانتول، ملکی شال، فرنجی، کلنجه، کلاه و کلله استفاده می کنند. معمولا این لباس ها با با زیور آلات رنگارنگ تزئین شده اند. این مردم قبل از آن که پارچه های خارجی به استان کردستان برسد از پارچه هایی که توسط بافندگان تهیه می شد، استفاده می کردند.

این روستا دارای صنایع دستی بسیاری مانند گلیم، سجاده، نمد، سبزه و... می باشد. علاوه بر صنایع دستی، محصولاتی مانند قارچ، ریواس، انجیر، انگور، عسل، شیر، پنیر و... از مواد غذایی می باشد که در این روستا تهیه می شود. همچنین از غذاهای محلی این روستا می توان از رشته پلو، آش گزنه، هنیمچه با گوشت گوسفند، پرشین، کلانه، خورش خلال بادام، انواع کباب های محلی، آش دوغ، ساوار، گردول، ترخینه و... نام برد. 





:: برچسب‌ها: گردشگری , پتانسیل گردشگری , جاذبه های گردشگری اورامان , روستای اورامان ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: